MENÜ
F1 Red bull Fan club
Sebastian Vettel (HeppenheimNémetország1987július 3. – ) német autóversenyző, a Formula–1 2010-es világbajnoka, egyben a sportág történetének valaha volt legfiatalabb világelsője.
Mark Alan Webber (QueanbeyanÚj-Dél-WalesAusztrália1976augusztus 27. – ) ausztrál autóversenyző, jelenleg a Red Bull Racing Formula–1-es csapatának tagja.

Vettel rajt-cél győzelmet aratott az Ausztrál Nagydíjon

Vettel fölényes győzelemmel nyitotta az idei évet a Forma-1-ben.
Vettel fölényes győzelemmel nyitotta az idei évet a Forma-1-ben.© Pirelli

Sebastian Vettel világbajnoki címvédőhöz méltóan, egy főlényes győzelemmel kezdte meg az idei évet az Ausztrál Nagydíjon, amely ugyan mozgalmas volt, de messze nem hozta azt az izgalmat, amit a DRS-tő és az új Pirelli gumiktól várhattunk.

Lewis Hamilton sérült fenéklemezzel a második helyre hozta be a McLarent, azonban a futam egyértelmű sztárja Vitaly Petrov volt, aki fantasztikus vezetést bemutatva, a harmadik helyen futott célba aRenault-val, mellyel megszerezte pályafutása első dobogós helyezését az F1-ben.

Miközben az első három két kiállással teljesítette a versenyt, a három kiállással operáló Fernando Alonso és Mark Webber a negyedik illetve az ötödik pozícióban végzett, ami a Ferrari spanyolja számára jó eredménynek mondható, hiszen a rajtnál visszacsúszott a kilencedik helyre.

Jenson Button a hatodik helyen végzett, miután a futam elején egy áthajtásos büntetést kapott, amiért a pálya elhagyásával előzte meg Felipe Massát, akinek végül be kellett érnie a kilencedik hellyel, ugyanis csapata úgy tűnik, egy kicsit eltaktikázta magát.

A Saubernél nagy volt az öröm, hiszen az újonc Sergio Perez és Kamui Kobayashi a hetedik illetve a nyolcadik helyre hozta be versenygépét, előbbi egyedüliként egyetlen kiállással teljesítette az 58 körös megmérettetést.

A Mercedes mindkét versenyzője kiesett: Michael Schumacher egy technikai probléma miatt volt kénytelen feladni a küzdelmet, míg Nico Rosberg azt követően volt kénytelen félreállni, hogy Rubens Barrichelloegy igen optimista előzési manőver közben szó szerint kiütötte.

 

Vettel kiválóan kapta el a rajtot, első pozíciója egy pillanatig sem volt veszélyben, miközben Hamiltonnak keményen kellett védenie második helyét, ugyanis Webber teljesen megérkezett mellé a célegyenes végén, de végül vissza kellett vennie, és harmadikként vette az első kanyart.

Alonso rosszul helyezkedett, a külső ívről próbálta meg támadni az első kanyart, ám a többiek kiszorították, egy picit lecsúszott a pályáról, így az ötödik helyről visszacsúszott a kilencedikre.

Vitaly Petrov fantasztikusan rajtolt, a Renault orosz versenyzője felugrott a negyedik helyre, akit Massa követett ötödikként, Button előtt, aki szintén pozíciókat veszített a rajtnál.

Az első kör nem múlt el incidens nélkül. Schumacher összeért az egyikToro Rossóval, így a hétszeres világbajnoknak egy defekt miatt már az első körben ki kellett állnia a boxba, mellyel visszacsúszott az utolsó helyre.

Tíz kör után Vettel már majd’ három másodperccel vezetett az élen, ám nem ő volt az, akire a figyelem összpontosult, hanem a Massa-Button párosra, akik hihetetlen kemény csatát vívtak egymással.

A McLaren brit versenyzője minden egyes körben használhatta az állítható hátsó szárnyat a célegyenesben, ám Massa a hibrid rendszernek köszönhetően vissza tudta verni ellenfele támadásait, egészen a tízedik körig, mikor Button a hátsó egyenes után megelőzte, jóllehet ehhez használta a menekülő utat, amiért egy áthajtásos büntetéssel jutalmazták.

Pár másodperccel később, Alonso – aki szépen lassan felzárkózott az említett páros mögé – kihasználta Massa pillanatnyi zavarát, és elment csapattársa mellett, ám egy körrel később meglátogatta a boxutcát.

A versenyzők ugyanis elkezdtek panaszkodni a lágy gumikra, melyek komolyan veszítettek a tapadásukból, így Webber vezetésével szépen lassan megkezdődött a kerékcserék első köre.

A huszadik körben, mikor az élmezőny már teljesítette első kiállását, Vettel magabiztosan vezetett, előnye majd’ hét másodperc volt a mögötte haladó Hamiltonnal szemben, akit további tizenöt másodperces lemaradásban Webber követett a harmadik helyen.

Petrov tartotta negyedik pozícióját a Ferrari duója, Alonso és Massa előtt, míg Button a kerékcsere és büntetés után visszacsúszott a tizenkettedik pozícióba, és hátránya már közel egy teljes perc volt az élen haladó Vettellel szemben, így győzelmi esélyei már itt elszálltak.

Hatalmas csata volt a nyolcadik helyért, Barrichello megérkezett Rosberg mögé, ám a Williams brazilja rosszul mérte fel a helyzetet, és a hármas kanyar féktávjánál megpróbált bemenni ellenfele mellé, ami nem sikerült, így ütköztek.

A Mercedes oldala megsérült, az autó elkezdett füstölni, így Rosberg néhány kanyarral később feladta a küzdelmet, mellyel csapata el is kezdhetett pakolni, ugyanis csapattársa, Schumacher nem sokkal előtte beállt a garázsba, és szintén feladta a versenyt.

Barrichello egy piruett után ugyan folytatni tudta a körözést, ám a sportfelügyelők egy áthajtásos büntetéssel jutalmazták manőverét, mellyel végleg megpecsételődött a versenye.

Az élmezőny – a taktika szempontjából – két részre szakadt. Az első három helyen haladó Vettel, Hamilton és Petrov egy hosszabb második etapot teljesített, mellyel kitolta második kerékcseréjét, hogy a kemény keverékeken be tudják fejezni a megmérettetést.

Webber és Alonso más stratégiát választott, így egy extra kiállással kellett számolnia. Az említett két versenyző körökön keresztül – utolsó kiállásuk előtt – komoly csatát vívott egymással, ám a Ferrari spanyolja úgy sem tudott elmenni a Red Bull mellett, hogy minden egyes körben használhatta az állítható szárnyat a célegyenesben.

Kettejük közül Webber jött ki elsőként, egy körrel később Alonso követte, aki kihasználva az ausztrál kivezető körén elkövetett hibáját, megelőzte ellenfelét. A meccs azonban még nem volt lefutva, hiszen az üldözött Alonso a kemény, az üldöző Webber pedig a lágy keveréket használta utolsó etapjában.

A Red Bull versenyzője nem tudta kihasználni első köreit a friss lágy gumikon, így Alonso egy picit fellélegezhetett és az előtte haladó Petrov nyomába eredhetett, akinek körönként egy-másfél másodpercet adott az új gumikon.

A Renault versenyzője azonban reagálni tudott, így megtartotta szenzációsnak mondható harmadik helyét, Vettel és Hamilton előtt, akik az utolsó etapban senkitől sem zavartatva vezethettek, jóllehet a McLaren folyamatosan figyelmeztette versenyzőjét, hogy figyeljen oda autójára, aminek fenéklemeze megsérült az egyik kicsúszása alkalmával és a „teatartó” verte az aszfaltot.

Az első hármas mögött Alonso, Webber és Button végzett az első hatban, a Sauber duója, Sergio Perez és csapattársa Kamui Kobayashi előtt. Az újonc mexikói hihetetlen módon mindössze egyetlen kerékcserével megcsinálta a teljes futamot.

Az első tíz sorát Massa – akinek csapata elrontotta a taktikát, hiszen tíz körrel a vége előtt még ki kellett állnia egy új szett gumiért –, illetve Sebastian Buemi zárta.

Miközben Petrov a harmadik helyen végzett, csapattársa Nick Heidfeldmindössze a tizennegyedik pozícióban fejezte be a szezonnyitót, jóllehet a német versenyző csúnyán elrontotta a szombati időmérőt, mikor már az első etapban kiesett.

Heidfeld teljesítménye azonban így is borzalmas volt, hiszen a versenyben maradtak közül csak Jarno Trullit és Jerome D’Ambrosiót tudta megelőzni.

Az állítható hátsó szárny pályája - Forma-1 Kínai Nagydíj-előzetes

Vida János|2011. 04. 13., 16:36|Utolsó módosítás: 2011. 04. 13., 17:53|

Az időmérőn ismét a Red Bull és a McLaren párbaját várhatjuk Kínában, de a versenyen már mások is beszállhatnak a küzdelembe a modern sanghaji pályán. Sok előzésre és izgalmas versenyre számíthatunk.

Forrás: AFP
Kínában főszerepet kaphatnak a hátsó szárnyak

Egy héttel Malajzia után Kínába látogat el a Forma-1-es mezőny. Sepangban kiderült, hogy egy körön a Red Bull és a McLaren jóval a mezőny előtt jár, de mégsem vehetjük lefutottnak a Kínai Nagydíjat. A két élcsapat a versenyen nem tudott annyira magabiztos előnyt szerezni a többiekhez képest, így várhatóan most is több csapat harcolhat a dobogós helyezésekért.

A 2004-ben bemutatkozó sanghaji versenypálya a modernebb vonalvezetésű aszfaltcsíkok közé tartozik, ezért van benne egy hosszabb egyenes, amelynek a végén lassú kanyar következik. Ez tökéletes lehetőséget teremt az előzésre, főleg az idei új szabályoknak köszönhetően.

Forrás: AFP
A tavalyi rajtnál még Alonso vezetett, később csak negyedik lett

Amikor kitalálták az állítható hátsó szárnyakat, akkor szinte biztosan lehetett tudni, hogy a kínai pálya az egyik, amelyen ez a megoldás beválhat. A hátsó egyenes 1175 méter hosszú, a versenyzőknek biztosan lesz idejük a hátsó szárny okozta sebességelőnyt kihasználni. Még az sem jelent akadályt, hogy az egyenesre egy gyors kanyar vezet rá, ami kétség kívül hátrányt jelent a hátul érkező autónak.


Bár a pálya első látásra vezetéstechnikai szempontból nem tűnik kiugróan nehéznek, a versenyzők dolgát mégis megnehezíti néhány különleges kanyarkombináció. Már az első kanyar is igazi kuriózum, nagyon kedvelik a versenyzők, mivel hosszú és folyamatosan szűkül, a kezdeti nagy sebességet fokozatosan kell elveszteni benne.

Forrás: AFP
Idén is Red Bull-McLaren-csata várható Kínában

Malajziához képest itt kevesebb nagy sebességű kanyar van, ezért a Red Bull kevesebbet profitálhat a hajlékony első szárnyból, amelyet több csapat le is akar másolni.  Vettel és Webber számára nagy gondot jelenthet, ha nem működik a KERS-rendszerük, Sepangban már látszott, hogy sebezhetőek nélküle. A McLaren kiváló formajavulásában bízhat, de a nagyobb kérdés a Ferrari, a Mercedes és a Lotus Renault sebessége.

Az olaszok versenytempója ismét nagyon jó volt Malajziában, de különböző vezetői és taktikai hibák miatt eddig nem tudtak odaérni a dobogóra. Pont a Lotus Renault az akadályozza meg őket rendszeresen a jobb eredmény elérésében, már Petrov és Heidfeld is bebizonyította, hogy idén számolni kell velük. A nagy kérdés mégis a Malajziában is leszereplő Mercedes lesz, amely annyi technikai gonddal küszködik, hogy egyelőre nem találják az idény előtti teszteken megmutatott gyorsaságukat. Schumacherék tavaly jól mentek Kínában, talán végre az autót is sikerül beállítani, és a taktikát sem rontják el annyira, mint Sepangban.

Forrás: AFP
Tavaly az eső alaposan összezavarta a dolgokat

A kisebb csapatok közül ismét érdekes lehet, hogy a Hispania be tud-e kerülni a versenyen induló csapatok közé, bár minél többet mennek az új autójukkal, annál nagyobb az esélyük is. A Team Lotus számára a kvalifikáció második köre lehet elérhető cél, míg a Saubernek ismét esélye lesz elkapni egy-két élcsapatot.

A Pirelli is újabb lehetőség kap a bizonyításra, a malajziai teljesítményük nem tűnt meggyőzőnek. Nagyon koptak az abroncsaik, nem volt nagy különbség a lágy és a kemény keverék között. Emellett a sok gumitörmelék is zavaró lehet a versenyzők számára, így a Pirellinek van még hová fejlődni.

Forrás: AFP
2010-ben Button helyes taktikai döntéseinek köszönhette a győzelmet

2010-ben egy fordulatos verseny végén Jenson Buttont intették le elsőként a kockás zászlóval. A brit elsősorban jó döntéseinek köszönhette, hogy megelőzte Hamiltont és Rosberget. Reméljük, az új szabályoknak köszönhetően idén még izgalmasabb versenyt izgulhatunk végig!

Asztali nézet